Historia Dworca Głównego we Wrocławiu

INFORMACJA KOLEJOWA:     197 57
INFORMACJA PKP:                22 39 19 757
Jedno z pierwszych zdjęć DG Wrocław

Dworzec Główny we Wrocławiu jest jedną z najstarszych tego typu budowli w Polsce. Wybudowany w stylu neogotyckim, na przestrzeni lat 1855-1857, jako Dworzec węzła Kolei Górnośląskiej i Wrocławsko-Poznańsko-Głogowskiej. Projektantem, tej niegdyś największej, w swojej klasie budowli Europy był niemiecki architekt - Wilhelm Grapow. Pierwotnie dworzec znajdował się na połódniowym krańcu miasta, ale współcześnie, z powodu szybkiego rozwoju Wrocławia znacznie bliżej mu do centrum. Wówczas na dzisiejszym hallu głównym, znajdował się, równoległy do dworca peron, a plac przed północnym wejściem głównym, był małym ogrodem z istniejącą do dziś fontanną. Przy bocznych wejściach rozmieszczono luki bagażowe, oraz telefony i telegrafy. W głębi stworzono 4 rodzaje poczekalni(dla klas I, II, III oraz specjalnych gości). Niedaleko poczekalni mieściła się restauracja.


Kolej przeżywała ogromny rozkwit, a napływający kapitał pozwalał rozbudowywać tereny wokół dworca oraz coraz dalej na południe miasta. Dopiero gdy kolejne miasta podłączyły się do wrocławskiej trasy, a potrzeby przemysłu i logistyki wzrastały, dworzec postanowiono zmodernizować. Prace rozpoczęte w 1899, z powodu różnych opóźnień zakończyły się dopiero w 1904 roku. Proces przebudowy dworca rozpoczął się od likwidacji pobliskiego składu węgla i utworzenia 5 nowych peronów. Mieszczących 9 równoległych, zadaszonych torowisk. Dodatkowo dobudowano bez peronowe torowiska manewrowe. Dotychczasowy peron obniżono, a zamiast torowisk postawiono tarasy. W kolejnych latach zabrano się za drobne modernizacje takie jak ułożenie kamiennej posadzki na peronach, modernizacja kas, zwiększenie poczekalni, wybudowanie sklepików i restauracji.


DG współcześnieW niezmienionej formie dworzec tkwił aż do II wojny światowej. Wrocław w planach Hitlera zajmował szczególnie miejsce na linii łączącej z Berlinem. Dlatego tez potężnie rozwinięto podziemia dworca – wbudowano tam betonowe schrony przeciw lotnicze, składy amunicji i żywności, tunele do podziemnego transportu m.in. broni. Powojenne władze dla zwiększenia bezpieczeństwa tego kluczowego węzła komunikacyjnego otworzyły posterunek milicji i podjęły się zadania zamknięcia większej części podziemi. Pod koniec XX w. część podziemi otwarto na rzecz drobnego handlu, a pomieszczenia przyległe tarasom oddano pod wynajem właścicielom komercyjnym. Po powodzi w roku 1997, większość tuneli zostało zalanych. Na początku roku 2009 podziemia dworca zostały eksplorowane, w związku z planowaną renowacją.


Do historii dworca należy dopisać jeszcze datę 8 stycznia 1967, kiedy to, pod kłami pociągu ginie Zbigniew Cybulski(dziś na peronie nr.3 jest tablica pamiątkowa). Oraz 1947, kiedy to uruchomione, dziś ostatnie i najstarsze w Europie kino dworcowe. Obecnie przepustowość dworca to ok. 5 mln 600 tys pasażerów rocznie. W połowie 2012 roku ostatecznie zakończono rozpoczętą ponad 2 lata wcześniej rewitalizację. Dworzec Główny całkowicie odnowiono, przebudowując wiele elementów i nadając mu oryginalną barwę.

Ciekawostki o Dworcu



Inne ciekawostki


Popularne połączenia

  • Wrocław Główny ⟹ Warszawa Centralna
  • Wrocław Główny ⟹ Jelenia Góra
  • Wrocław Główny ⟹ Wałbrzych
  • Wrocław Główny ⟹ Kołobrzeg
  • Wrocław Główny ⟹ Berlin
  • Wrocław Główny ⟹ Lublin