Rewitalizacja Dworca Głównego

Już od kilku lat mówiło się o remoncie Dworca Głównego. Zbudowany przed 150 laty gmach był jednym z najbardziej zabytkowych budynków we Wrocławiu. W lutym 2008 popisano porozumienie o modernizacji dworca, ogłoszono konkurs i we wrześniu tego samego roku zwyciężyła Grupa 5. Głównym warunkiem rewitalizacji dworca było zachowanie jego unikalnego, XIX wiecznego klimatu.

Po opublikowaniu planów i zapowiedziach twórców budynek miał przedstawiać się nadzwyczaj imponująco. W 2010 rozpoczęto więc modernizację, którą ukończono ponad 2 lata później. Ostatecznie dworzec oddano do użytku 1 czerwca 2012 roku.

Pierwszych dużych zmian doczekał się zaniedbany plac dworcowy. Gdzie kiedyś były krzywe chodniki i parkingi dla taksówek ma stanęła oaza zieleni. Postawiono ławki, restauracje zewnętrzne oraz fontannę. Wyznaczono również trasy spacerowe, ścieżki rowerowe, oraz miejsce postojowe dla taksówek dworcowych. Są to specjalnie oznaczone, o których jakość obsługi dba PKP.

Dworzec Główny WrocławWyraźnie odnowiono hall główny. Do niedawna był brudny i pełen bezdomnych. Najpierw wyremontowano straszące grzybami ściany oraz zapadającą się podłogę. Posadzka całego hallu została wymieniona jako pierwsza. Każdy zabytkowy element wyczyszczono, a elementy, które uległy większym zniszczeniom poddano renowacji (między innymi stalowe konstrukcje oraz bardzo już stare i przeciekające szyby). Do tej pory, w większości nieużywane wyższe piętra przebudowano, pod przestrzeń gastronomiczną i handlową. Taka konstrukcja ma uczynić z dworca miejsce, gdzie mieszkańcy będą wybierać się na zakupy, obiady oraz organizować imprezy okolicznościowe. Rozwiązanie to pozwoli również zwrócić część kosztów, a w przyszłości stanowić stały dochód PKP. Dzięki wybudowaniu Dworca Nocnego, główny może być zamykany na noc. Pozwoli to uniknąć notorycznych dewastacji i noclegów bezdomnych. Pasażerowie mogą podziwiać bezpieczniejsze oraz przyjemniejsze w zwiedzaniu miejsce.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniu podróżnych zwiększono zostanie liczba okienek informacyjnych, kas biletowych, oraz zinformatyzowano system rezerwacji (m.in. bilety na telefon) tak żeby odeszło widmo gigantycznych kolejek. Od początku czerwca do peronów wyniosą nas ruchome schody i windy dla inwalidów. Same perony (wraz z pokrywą dachową) całkowicie przebudowano. Oprócz modernizacji dachu, schodów uległa jej także posadzka, zaś dyżurki i sklepiki są teraz znacznie przytulniejsze i cieplejsze. Oprócz tego między torami planowane jest posianie specjalnej trawy, która ma nadać więcej walorów estetycznych.

Wspominany już Dworzec Nocny to dwupiętrowy gmach zbudowany całkowicie na potrzeby podróżnych. Na parterze są kasy, kioski, toalety oraz pomieszczenia techniczne. Pierwsze piętro zostanie oddane pod użytek restauracjom, pomieszczeniom sanitarnym, oraz wyznaczona zostanie bezpieczna, strzeżona poczekalnia. Obok, powstanie również nowy przystanek autobusowo-tramwajowy, wykonany na wzór Ronda Reagana. Budynek będzie służył również jako połączenie dworca kolejowego z autobusowym.

PodziemiaBardzo dobrym pomysłem było zagospodarowanie nieczynnych podziemi dworcowych. Większość tuneli i magazynów po osuszeniu i znacznym przebudowaniu posłużyła za parking na 400 samochodów. Resztę terenów zagospodarowana pod potrzeby PKP, prawdopodobnie stanęły tam magazyny.

Plany inspirowane były Dworcem Głównym w Berlinie. W przypadku tegoż przedsięwzięcia jedyną przeszkodą były nie pieniądze, ale pozwolenia. 70% kosztów remontu pokryje Unia Europejska, część pieniędzy pochodzi ze sprzedaży i wynajmu terenów dworca (to jedyne koszty jakie czekają PKP). Rewitalizacja placu przed głównym wejściem zostanie całkowicie sfinansowana przez Miasto Wrocław.

Ciekawostki o Dworcu



Inne ciekawostki